راهکارهای تجلیل از شهدا و حفظ یاد گرامى شهدا + 10جمله کلیدی امام خامنه ای در بزرگداشت یاد شهدا :: سروها، ......... ایستاده می مانند

سروها، ......... ایستاده می مانند

امام خمینی (ره) :قــد دلجـویت انـدر گلشـن حسـن *** یکی سروی است کاندر کاشمر نیست

سروها، ......... ایستاده می مانند

امام خمینی (ره) :قــد دلجـویت انـدر گلشـن حسـن *** یکی سروی است کاندر کاشمر نیست

سروها، ......... ایستاده می مانند

رهبر انقلاب: این را یکی از فوریّتها و اولویّتها بدانید و در درجه‌ی اوّل بروید سراغ پدر و مادرهایی که هستند و همسران شهدا - آن کسانی که همسر داشتند - یا برادران و خواهران؛ آنهایی که برادر و خواهر دارند. از آنها راجع به شهید، راجع به خُلقیّات شهید، راجع به روحیّات شهید بپرسید و اینها را در اختیار نسل جوان بگذارید. 95/7/25

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات

امروز کار تجلیل از شهدا و حفظ یاد گرامى این عزیزان یک فریضه است. بعضى‌ها میخواهند این را به فراموشى بسپرند.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد تجلیل از شهدا ، چند  راهکار برای این مهم پیشنهاد میشود.اول:  بزرگداشت  پدر ومادر این عزیزان  .(هر هفته جلسات قرائت قران مسجد و هیات محله را به منزل پدر ومادر شهید ببریم و با اینکار از حال و احوال ایشان با خبر شویم برطرف کردن مشکلات زندگی ایشان :چند مدت قبل  منزل پدر و مادر شهید رفتیم و متاسفانه وضعیت بسیار بد سیم کشی برق منزل ایشان را مشاهده کردیم و در صدد حل آن بر آمدیم . برا دیدن این تجربه عالی به سایت مقابل مراجعه کنید 40shab40shahid.ir

دوم : با سرکشی و  احوالپرسی  خانواده ایشان بخصوص فرزندان  این عزیزان رفتیم

سوم  :جمع آوری و ثبت نکته های زندگی ایشان  . (گفتگو با پدر ومادر شهدا و حتی دوستان و همرزمان شهدا و یا افراد نماز گذار در مسجد که با شهدا در ارتباط بودند  )

چهارم :گردآوری اسناد و تصاویر شهدا (مثلا از طریق مسجد و کانون مسجد محله (مراجعه به آلبوم عکس اطرافیان و دوستان و خانواده های شهدا و هم محله ایها و اسکن تصاویر و بار گذاری آنها در یک وبلاگ .مثل اینی که ما راه انداختیم )

اقدام مناسب شهرداری مشهد برای مزارهایی که شهید شدند+ تصویر /پیشنهاد به مسولین محترم شهر کاشمر

اقدام مناسب شهرداری مشهد برای مزارهایی که شهید شدند+ تصویر /پیشنهاد به مسولین محترم شهر کاشمر

۱۳۹۲۱۱۱۳_۰۱۲۵۱۸۸ (۱)

چهره‌ی نورانی وجذاب شهیدان والامقام، الگوی همه‌ی جوانانی است که هویت اسلامی و ایرانی خود را ارج می‌نهند و سلطه‌ی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی بیگانگان را ذلتی بزرگ و تحمل‌ناپذیر برای خود میدانند. ۱۳۸۱/۷/۴

چهره‌ی نورانی وجذاب شهیدان والامقام،شهیدان والامقام، الگوی همه‌ی جوانانی است که هویت اسلامی و ایرانی خود را ارج می‌نهند و سلطه‌ی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی بیگانگان را ذلتی بزرگ و تحمل‌ناپذیر برای خود میدانند. ۱۳۸۱/۷/۴

بایستی قبور شهدا را از حالت یکسان سازیی که چند سال پیش اتفاق افتاد در بیاوریم .بایستی از عکسها و نمادهایی با روح و مردمی و متنوع استفاده کنیم .

شهدامیدانشهدا

به دو سه بعد از زندگی و مرام شهدا و رزمندگان کمتر پرداخته شده که میتوان به آنها بیشتر پرداخت :

  1-ولایت فقیه        2 - اتحاد        3- معنویت      4-خلاقیت وابتکار

10جمله کلیدی امام خامنه ای در بزرگداشت یاد شهدا

1 - روزبه‌روز باید یاد شهدا و تکرار نام شهدا و نکته‌یابی و نکته‌سنجی زندگی شهدا در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند.

2 - یاد شهدا، افتخارات شهدا، عزت شهدا را همه باید نصب‌العین خودشان قرار بدهند؛ نگذارید فراموش بشود.

3 - یاد این بزرگان، یاد این مردان و زنان دلاور، یعنی پدران و مادران شهدا مثل یاد خود شهدا همیشه زنده است. اینها از خاطره‌ی یک ملت و یک تاریخ هرگز نخواهد رفت

4 - بزرگداشت شهدا در واقع ادامه حرکت جهادى و شهادت است و باید یاد شهدا و نکته‌یابى از زندگى آنان روز به روز در جامعه رواج پیدا کند.

5 -یاد حماسه‌ی دفاع مقدس باید همیشه در کشور ما باقی بماند و جاودانه باشد.

6 - از یاد بردن شهدا و شجاعت و شهامت ایثارگران بر خلاف سعادت و مصالح ملتی است که قصد دارد آرمانهای بزرگ را دنبال کند.

7 - ملت‌ ایران‌ و خانواده‌های‌ شهدا باید همواره‌ به‌ شهدا و راه‌ شهدا افتخار کنند

8 - آن‌ کسانی که‌ امروز با خط امام‌ و انقلاب‌ مقابله‌ میکنند و سعی در کمرنگ‌ کردن‌ شعارهای انقلاب‌ اسلامی، نام‌ امام‌ و یاد شهدا دارند، خواسته‌ و یا ناخواسته‌ مرتکب‌ خیانت‌ بزرگی در حق‌ ملت‌ ایران‌ میشوند.

9 - زنده نگهداشتن یاد گرامی شهیدان، زنده نگهداشتن آزادگی و فداکاری است، و برای ملتی که چشم به افقهای بلند دوخته است، این از برترین نیازها و ضرورتها است

10 - یاد دفاع مقدس، یاد شهیدان، باید همیشه در بین ملت ما و جامعه‌ی ما زنده بماند. هنوز خیلی حرفها گفته نشده است.

75 ایده برای بزرگداشت و تجلیل از شهدا

نصب برگزیده‌هایی از وصیت‌نامه‌ی شهدای مسجد و محله در مسجد (به صورت بنر، برگه‌ی کاغذی، دیوارنوشته، نصب در تابلوی مسجد و…
 

- برگزاری کنگره‌ شهدای محله و مسجد (مثلا با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری منطقه و…)
 

- تقدیم ثواب قرائت قرآن در مسجد هر شب به یکی از شهدای محله یا مسجد یا… (نام بردن از آن شهید قبل از قرائت قرآن)
 

- سابقه مسجد در دوران انقلاب و دفاع مقدس به صورت نمادین نمایش داده شود. مثلا عکس‌هایی از صحنه‌های اعزام از مسجد، فعالیت‌های فرهنگی- هنری مسجد در آن ایام، فعالیت‌های پشتیبانی جنگ (مثل جمع‌آوری کمک‌های مردمی، لباس دوختن زنان محله و…) به صورت بنر بر دیوار مسجد یا بصورت پوستر در تابلوی اعلانات مسجد نصب شود. می‌توان یک متن گزارشی و مصور از فعالیت‌های مسجد در ایام دفاع مقدس گردآوری و منتشر کرد و حتی در محله نیز توزیع نمود. (مردم، نمازگزاران و نسل جدید به بسیاری از مساجد فعال و پویای دوران انقلاب و دفاع مقدس مراجعه می‌کنند، هیچ اثری از سابقه درخشان مسجد در آن ایام نیست. هویت مسجد برای‌شان نامشخص است.)
 

- هر مسجد می‌تواند یک نمایشگاه کوچک از فعالیت‌هایش در دوران دفاع مقدس به صورت دائمی داشته باشد. می‌توان به جای این‌که در هفته دفاع مقدس یک نمایشگاه درباره‌ جنگ و… نصب کنیم، یک نمایشگاه از حضور مسجد خودمان در دوره‌ی جنگ و فعالیت‌های متنوع آن برگزار کنیم. این نمایشگاه می‌تواند محدود به مسجد هم نباشد بلکه در کل محله ایجاد شود.
 

- برگزاری شب‌ خاطره در منزل شهدای مسجد. (هم‌رزمان شهید را در بازدید از خانواده شهدا همراه خود ببریم تا در آن‌جا اقدام به خاطره‌گویی از شهید نمایند)(با گذر زمان بسیاری از پدرومادرهای شهدا از دنیا رفته‌اند و دیگر اعضای خانواده هم چندان خاطره‌ای ممکن است از شهید نداشته باشند و حتی ممکن است خیلی هم در فضای شهادت و مبارزه نباشند، شب خاطره در حضور خانواده شهید باعث اثرگذاری فرهنگی بر خانواده شهید هم خواهد شد.)

  • نمونه الگو: رزمندگان ادوات مشهد، چنین جلسه‌ای را در منزل شهدای ادوات برگزار می‌کنند


- برگزاری شب خاطره‌های محلی (رزمندگان، مردم محله و… از شهید و دفاع مقدس بگویند). این شب خاطره‌ها می‌تواند به بهانه‌های مختلف باشد، مثلا شب شهادت فلان شهید، شب آغاز فلان عملیات، هفته دفاع مقدس و…

 

- هر مسجد می‌تواند یک موزه کوچک از آثار و وسایل شهدا، رزمندگان مسجد و نیز فعالیت‌های دوران دفاع مقدس خودش فراهم کند.

  • نمونه الگو: مدرسه آینده‌سازان مشهد برای شهید عطارد(تنها دانش‌آموز شهید این مدرسه) در ورودی سالن مدرسه یک ویترین از وسایل شخصی شهید مثل چفیه، پلاک، و نیز یک تصویر نقاشی شده از شهید و… قرار داده است.
     
  • نمونه الگو: برخی از مساجد در تهران نیز در قالب یک سنگر نمادین در گوشه‌ای از مسجد، وصیت‌نامه‌ها، وسایل شخصی، عکس شهدای‌شان را قرار داده‌اند.
     

- تزیین حسینیه‌ها و مساجد با نمادها و نشانه‌های دفاع مقدس

  • نمونه الگو: آقای دلبریان(از رزمندگان مشهدی) یک طبقه از منزلش را به حسینیه اختصاص داده است و آن را با نمادها و نشانه‌های دفاع مقدس آراسته است. (بازدید مجازی: http://sangar1.irpano.ir)
     

- نصب عکس شهدا در ابتدای کوچه ای که به نام آنهاست

  • نمونه الگو: در تهران عکس هر شهید را سر کوچه‌ با تابلوی زیبایی نصب کرده‌اند. در بسیاری از شهرها چنین کاری هم نشده است.

- نصب حجله شهدا در ابتدای هر کوچه‌ای که شهید داده است در ایام هفته دفاع مقدس و زنده کردن حال و هوای آن ایام.
 

- راه‌اندازی کمپین اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن دیوار ملک برای نقاشی تصویر شهدا یا دیوارنویسی وصیت‌نامه شهدا و…


- آلبومی از عکس شهدا، جملات وصیت‌نامه‌ها و… فراهم کرد و در اختیار کسانی که اعلام آمادگی می‌کنند قرار داد تا خودشان طرح مطلوب‌شان را انتخاب نمایند.


- استفاده از نمادها و نشانه‌های چالش‌های اصلی امروز انقلاب اسلامی در فعالیت‌های بزرگداشت دفاع مقدس. مثلا اگر نمایشگاهی درباره‌ی شهدای دفاع مقدس برگزار می‌شود باید نمادهایی از شهدای هسته‌ای، مجاهدت علمی، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و… هم در آن دیده شود. باید به مخاطب این معنا را منتقل کرد که همان مبارزه در عرصه‌های دیگری امروز جاری است.


- نام‌گذاری مکان‌ها و بخش‌های مختلف مسجد(خصوصا مواردی که جدیدا ساخته می‌شود) به نام شهدای مسجد


- اهدای هدیه به هم‌نامان یک شهید در سالگرد شهادت آن شهید


- انتشار عکس‌های رزمندگان در میان آشنایان و اقوام‌شان در شرایط امروز جذاب است. می‌توان از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای تلفن همراه نیز استفاده کرد.


- ایجاد سنت در هیات مسجد که در یک مناسبت خاص به منزل شهدای محله برود یا یاد آنان را در هیات گرامی بدارد.

  • نمونه الگو: در مشهد شب شام غریبان شهادت امام رضا علیه السلام هیات مسجد به در خانه همه‌ شهدای محله می‌رود. خانواده شهید در باز می‌کنند هیات وارد خانه می‌شود چند دقیقه‌ای سینه‌زنی می‌کنند (دم می‌گیرند) و می‌آیند بیرون.
     
  • نمونه الگو: یکی دیگر از هیات‌ها، شب آخر عزاداری دهه محرم را به عنوان شب یادبودشهدای محل و مسجد قرار داده است.

- در دهه‌ی اول محرم، عزاداری هر شب را به یادبود یکی از شهدای مسجد برگزار کنند. (عکس شهید را نصب کنند، مداح از او نام ببرد و…)


- بازنمایی حضورکلیت محله و مسجد در دوران جنگ در مسجد مثلا با نصب یک بنر با استفاده از عکس‌های آن زمان

 

- نصب یک طرح یا بنر از عکس شهدای مسجد که امکان این‌که مردم در کنار آن عکس یادگاری بگیرند داشته باشد.


- چاپ پوستر شهدای مسجد (خصوصا در هفته دفاع مقدس یا سالگرد شهادت‌شان) و نصب بر روی ماشین‌های مسجدی‌ها، شیشه مغازه‌دارها و…
 

- آماده کردن کلیشه عکس شهدا و فراخوان از مسجدی‌ها برای اجرای کلیشه بر روی دیوارهای منزل‌شان
 

- از رزمندگان مسجدمان بخواهیم در هفته دفاع مقدس عکس هم‌رزمان شهیدشان را روی شیشه ماشین‌شان نصب کنند.
 

- می‌توان در ایام هفته دفاع مقدس یا سالگرد عملیات‌ها ماشین‌نویسی را راه انداخت.

  • نمونه الگو:  مشابه ماشین نویسی مسجدی ها در ایام محرم و فاطمیه

- آماده کردن یک کلیشه هنری و زیبا از شهدای مسجد و اعلام این‌که هر که تمایل دارد می‌تواند این کلیشه را بر روی دیوار منزلش اجرا کند.
 

- می‌توان با مغازه‌دارهای حزب‌اللهی محله (نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و…) صحبت کرد که یک فضای کوچک مثلا در حد یک برگه A4 یا A3 از ویترین یا شیشه مغازه‌شان را در اختیار تبلیغات مسجد بگذارند. بعد به صورت هفتگی عکس‌ شهدای مسجد، پوستر مرتبط با دفاع مقدس و… در این مکان تبلیغی نصب شود.
 

- نصب تابلونوشته‌های مرسوم در جبهه در سطح محله و شهر (تابلوهای چوبی خداقوت رزمنده، خسته نباشی، لبخند بزن بسیجی و ….)
 

- ایجاد بنای یادبود شهدا در کنار هر مسجدی- ساخت یادمان برای شهدای مسجد
 

- اجرای برنامه مثل دعای کمیل، هیات و.. در معراج شهدای هر شهر در ایام هفته دفاع مقدس
 

- برگزاری دعا یا هیات بر سر قبور شهدای مسجد
 

- توزیع جزواتی حاوی خاطرات شهدا، رزمندگان، جانبازان، آزادگان هر محله در میان نمازگزاران مسجد و مردم محله


- ایجاد یک سنت سالیانه برای زیارت قبور همه شهدای محله و مسجد

  • نمونه الگو: بچه‌های قدیمی و جدید مسجد الجواد مشهد، روز ۲۲ بهمن هر سال قبل از راهپیمایی در گلزار شهدای مشهد جمع می‌شوند و به صورت دسته‌جمعی قبور حدود ۴۰ شهید مسجدشان را زیارت می‌کنند

- نصب آبسردکن با تصویر و نام شهدا (می‌توان از میان خیرین بانی پیدا کرد و یا از کمک‌های نهادهایی مثل شهرداری استفاده نمود)

 اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب مشهد

نظرات  (۱)

خداقوت عزیزجان
شهدا شفیع تون باشن ان شاءالله

به معراج خاکی دعوتید
پاسخ:
بسیار ممنونم. از بازدید شما
ببخشید دیر پاسخ دادم .
 ما هر روز مطالب جدید میذاریم تو سایت .
ما را از نظرات خود بهرمند کنید ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی